De Europese Commissie moet diepgaand onderzoek verrichten naar de marktverdeling door fabrikanten. Dat eist bureau Brussel van Detailhandel Nederland, omdat nationale verkooporganisaties van fabrikanten geregeld weigeren producten te verkopen aan winkels in een andere lidstaat.
Deze werkwijze maakt het voor Nederlandse winkels onmogelijk bij de inkoop te profiteren van prijsverschillen tussen Europese lidstaten. “Het is duidelijk dat de Europese interne markt hier niet werkt'', zegt Patricia Hoogstraaten, bestuurslid van Detailhandel Nederland, in een reactie op het het maandag door de Europese Commissie gepubliceerde onderzoeksrapport ‘Naar efficiëntere en eerlijker detailhandelsdiensten in de Europese markt in 2020'.
In het rapport analyseert de Commissie de werking van de detailhandelsmarkten en doet aanbevelingen voor verbeteringen.
Volgens Detailhandel Nederland werken fabrikanten parallelimporten tegen, waardoor er vaak aanzienlijke prijsverschillen bestaan tussen lidstaten. Uit onderzoek door de Europese Commissie blijkt dat de prijzen van levensmiddelen en niet-alcoholische dranken in België gemiddeld 28,4 procent hoger liggen dan in Nederland.
'Europees onderzoek naar marktverdeling'
Gepubliceerd op 6 juli 2010 om 00:00
Reacties 0