Het meest effectieve marketingkanaal voor webwinkels is zoekmachinemarketing. Gemeten naar de bijdrage aan return on investment (ROI) wordt zoekmachine-optimalisatie door 67,8 procent van de webwinkeliers als beste beoordeeld.
Dat blijkt uit onderzoek door zoekmachinemarketingbureau Traffic Builders in samenwerking met de Webwinkel Vakdagen onder ruim 750 webwinkels. Adverteren in zoekmachines via Google Adwords staat met 48,2 procent op de tweede plaats.
Webwinkels vertrouwen voor een belangrijk deel op online marketinginstrumenten. Maar liefst 34,1 procent richt zich op uitsluitend online marketingkanalen. Een ruime meerderheid, 56,5 procent, combineert online met offline marketing.
Online zijn naast zoekmachinemarketing affiliate marketing, e-mail marketing en de inzet van social media favoriet onder webwinkels. De inzet van de diverse online marketingmethoden is primair conversiegericht; het genereren van directe online verkopen en/of leads staat centraal.
Het volledige onderzoeksrapport is hier te downloaden.
Zoekmachinemarketing effectiefst voor webwinkels
Gepubliceerd op 9 juli 2010 om 00:00
Reacties 0