‘Ahold misbruikt marktpositie in Tsjechië’

Ahold ligt onder vuur in Tsjechië. Volgens de Tsjechische mededingingsautoriteit UOHS zou het supermarktconcern misbruik maken van zijn dominante marktpositie.

"Sinds mei onderzoeken wij of Ahold de marktverhoudingen verstoort", zei UOHS-voorzitter Hynek Brom. Bij Ahold in Tsjechië was niet direct iemand voor commentaar beschikbaar, aldus het Financieele Dagblad.

Ahold heeft in Tsjechië 278 vestigingen onder de naam Albert en Hypernova. Het concern voert een reorganisatie door en wil alle supermarkten onder de vlag van Albert brengen. Ahold-topmand Jan van Dam staat aan het roer van de Oost-Europese activiteiten. Ahold heeft ook nog 26 vestigingen in Slowakije en is uitbater van dertig tankstations.

De divisie was in het eerste kwartaal van 2010 goed voor een omzet van 490 miljoen euro, 0,2 procent lager dan een jaar eerder. Tegen constante wisselkoersen daalden de inkomsten met 5,6 procent. De operationele winst kwam uit op nul tegen een verlies van 14 miljoen euro een jaar eerder.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!