Een musical over shopverslaving

Acteur Bill Talen voert als dominee Billy in de winkelstraten in New York al ruim tien jaar een strijd tegen overconsumptie. Zo belegt hij met zijn Life After Shopping Kerk- en Gospelkoor ‘genezingsdiensten’ waar koopverslaafden kunnen worden geholpen, hij houdt creditcard-uitdrijvingen en hij verkettert grote winkelketens als Starbucks. Voor theaterproducent Henk van der Meijden genoeg ingrediënten voor een musical: Crazy Shopping.

Dominee Billy blijkt het vaste personage te zijn van acteur/activist Bill Talen. Hoe serieus is hij? Talen erkent de verwarring over zijn rol: “Maar ik hoop dat onze vreemde mix van gebeden, grappen en vrolijke gospelmuziek serieus helpt bij het ontmantelen van het verlammende consumentisme. Consumentisme is niet te combineren met het leven op aarde. Daarom is shoppen het toppunt van troosteloosheid. Wij zijn dus artistiek, politiek en spiritueel tegelijkertijd. We leven in een tijd van te veel van alles: te veel gecomputeriseerde pixels, te veel plastic, te veel chemicaliën, te veel oorlog.”

Volgens Talen heeft zijn organisatie veel succes behaald. “Door onze acties betaalt Starbucks nu meer aan zijn koffieboeren, en dankzij onze film ’What would Jesus buy?’ zijn heel veel mensen gestopt met de commerciële manier van kerst vieren.” Deze zomer leert ook het Nederlandse publiek hem kennen in de musical Crazy Shopping.

De strijd tegen consumentisme sprak producent Henk van der Meijden aan. “In Nederland verdwijnen ook alle kleine winkels ten koste van de grote, allesoverheersende ketens. Klanten worden nummers”, aldus de producent. “En het is toch te gek dat ook hier mensen drie, vier maanden op een wachtlijst staan voor een dure Hermèstas. Maar oké, onze musical is meer een hilarisch verhaal, dan een serieus pleidooi. Het eerste idee kwam van mijn 19-jarige dochter, die zelf een ervaringsdeskundige in het shoppen is.”

De musical is 3, 4 en 5 augustus te zien in Carré in Amsterdam.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!