Supermarkten strijden ook bij inkoop

Naast de strijd om de klant vechten supers ook een strijd aan de inkoopkant. Zo heeft Bijeen, de nieuwe inkoopcombinatie van Jumbo en C1000, intensief geprobeerd personeel bij de concurrentie los te weken. Zij trokken enkele ervaren mensenaan  van fabrikanten en A.S. Watson, Sligro en Albert Heijn. Ook benaderden zij medewerkers van Superunie. Sligro vocht de overstap van een inkoper aan bij de rechter maar verloor die zaak.

De supermarktbranche kent aan de inkoopkant drie sterke spelers. Albert Heijn had begin dit jaar een marktaandeel van 32,8 procent, de Superunie 29,6 procent en en Bijeen 23,1 procent. De discount formules hebben een aandeel van 13,7 procent en de overige 0,8 procent is verdeeld over diverse supermarktorganisaties. Bijeen wil zijn marktaandeel op korte termijn flink vergroten. C1000-directeur Tom Heidman gaf onlangs aan dat het aandeel inmiddels al 24 procent bedraagt en dat men streeft naar een marktaandeel van dertig procent. Deze stap wordt het makkelijkst gemaakt wanneer meerdere supermarkten zich bij de organisatie aansluiten. 

Superunie-directeur Roozen denkt niet dat er formules van zijn organisatie naar Bijeen zullen overstappen. "Een paar procent meer of minder marktaandeel maakt voor de inkoopprijs weinig uit. Het is ook van belang om slagvaardig te kunnen optreden, bijvoorbeeld bij het boycotten van een onwillige leverancier."

Met name kleine fabrikanten zijn kritisch op Bijeen. Zij vinden vooral de nieuwe betalingscondities die ze krijgen opgelegd van weinig respect getuigen. Zo wil Bijeen later betalen en eisen zij extra korting. Toch geeft de komst van de nieuwkomer ook mogelijkheden voor leveranciers. Zo kon een fabrikant van maaltijdsalades wel zaken doen met Jumbo en C1000 nadat het bedrijf er met Albert Heijn niet uit kwam. Albert Heijn wilde de producten alleen onder het AH-merk verkopen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!