Huismerkfabrikanten zijn het zat

Fabrikanten van huismerkproducten klagen over wurgcontracten met supermarkten. De strijd om een plek in het supermarktschap breekt hen op, zo meldt het Financieele Dagblad.

“Het uitmelken moet stoppen”, aldus general manager Otto van der Gronden van Aviko-dochter Rixona (aardappelpuree). “Dit is roofbouw.” Ook general manager Willem-Jan Rote van UnieKaas is niet blij. “Er komt een punt dat de marge niet verder omlaag kan. Inkopers zouden ons meer ruimte kunnen bieden om te verdienen aan productvernieuwing.”

Veel huismerkfabrikanten zijn aangesloten bij een van de grote inkoopcombinaties en daardoor zijn hun afzetmogelijkheden op de Nederlandse markt beperkt. Naast wurgcontracten is dit een factor die innovatie remt. Nederlandse supermarkten willen zich onderscheiden door huismerken breed aan te bieden met het oog op consumenten die steeds kritischer en mondiger worden. Deze huismerken zijn vaak ontwikkeld tot A-merken, die B- en C-merken verdringen.

Veel huismerkfabrikanten kunnen de margedruk niet meer aan. “Ik wilde laatst een inkoper een knal voor zijn kop geven”, biecht een ervaren huismerkleverancier op. “Maar hij betaalt wel mijn salaris. Ik ben dus toch maar blijven zitten.”

Navraag bij Albert Heijn leverde het volgende op: “Deze signalen worden door ons niet herkend.” Later werd daar aan toegevoegd: “Bij een samenwerking horen ook wel eens discussies en onderhandelingen.” Superunie was niet bereikbaar voor commentaar.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!