POSTV wil vergoeding voor digital signage

Supermarkten die digital signage voeren van aanbieder POSTV, moeten hier straks geld voor neerleggen. Dat blijkt uit een brief die directeur Michiel Reinoud heeft gestuurd aan alle ondernemers die een contract hebben, zo meldt Adformatie.

Reinoud stelt in de brief aan ondernemers dat zijn bedrijf genoodzaakt is om de samenwerking anders in te vullen. Lopende overeenkomsten moeten per 1 september worden omgezet in een nieuwe driejarige overeenkomst. De retailers moeten rekening houden met een bijdrage van 249 euro per maand per winkel. Zij krijgen daar ‘projectmanagement’ en onderhoud op de infrastructuur voor terug, evenals een wekelijkse update van tien promoties uit de eigen folder.

Ook zegt POSTV dertig procent van de opbrengsten van nationale en regionale advertentieverkoop af te dragen aan ondernemers. Ingewijden zeggen dat die beloofde inkomstenbron weinig tot niets heeft opgeleverd. POSTV zegt zelf te verwachten dat het om driehonderd euro op jaarbasis gaat.

Om de kosten terug te verdienen kunnen ondernemers wekelijks zes timeslots in het programma inzetten om meer omzet te genereren middels promotie. De timeslots kunnen ook zelfstandig verkocht worden aan lokale partners. Daarmee vraagt POSTV impliciet of ondernemers zelf advertentieacquisitie gaan plegen. In de brief wordt ondernemers gevraagd om voor 31 juli te reageren .

Voor de ondernemers die onder contract staan bij POSTV valt de brief rauw op het dak. Zij stellen vast dat de brief vooral vragen oproept. Zo wordt er niet in aangegeven wat er gebeurt wanneer een ondernemer de nieuwe contractvorm weigert. Supermarktondernemer Hans Koelhuis uit Bergschenhoek is er ‘niet gelukkig’ mee, zo verklaart hij tegenover Adformatie. Hij vindt de brief, ‘raar, kort en cru’. Vooral omdat er geen alternatief wordt geboden. Hij begrijpt ook niet dat de brief in de vakantieperiode wordt gestuurd, en dan ook nog met een reactietermijn van twee weken. Koelhuis: "Ik doe het niet."

Sjaak de Korte, directeur business development bij PLUS Retail, verwacht dat er geen ondernemer is die ‘erin zal stinken’. Toch wordt er vanuit het hoofdkantoor een brief gestuurd waarin ‘met klem’ wordt geadviseerd om niet in te gaan op het voorstel van POSTV.

Ondanks het feit dat de brief rept van een ‘noodzakelijke aanpassing’, meldt Reinoud in een reactie aan Adformatie dat contracten die POSTV met ondernemers heeft, zullen worden gerespecteerd. Er zijn volgens hem meerdere vormen mogelijk. Zo kan het zijn dat in de toekomst sommige ondernemers wel betalen voor de schermen en diensten van POSTV, en anderen niet. Hij zegt wisselende reacties te hebben ontvangen op de brief, de helft daarvan zijn volgens hem positief. Gezien de reacties die hij ontving, vindt hij niet dat POSTV ondernemers tegen zich in het harnas jaagt. Reinoud: “Het is een kwestie van heronderhandelen met de ondernemer en dat gaat vooralsnog op een constructieve manier.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!