Flexibele prijzen als klantenlokker

Een pak melk, een reep chocolade of een digitale camera, ze liggen straks niet meer voor een vast bedrag in de winkel. Via slimme software en elektronische schaplabels werkt onder meer BP-tankstation De Lucht al met week- en weekendprijzen. Dat schrijft het AD maandag.

Begin juli kostte bij het pompstation een flesje Spa Blauw doordeweeks 1,32 euro en in het weekend 1,58 euro. “Loopt een artikel goed, dan kun je het duurder maken. Is er minder animo voor, dan wordt het artikel juist wat goedkoper”, legt shopmanager Van Keulen uit.

De computer berekent continu of het verstandig is prijzen te veranderen, en zo ja, met hoeveel. Doel van de flexibele prijzen is zo veel mogelijk geld verdienen. “Al moet je niet denken aan tientallen procenten extra bruto winst, maar één of twee procent.”

Het tankstation varieert vooralsnog niet met de prijzen op een en dezelfde dag, al is het technisch al wel mogelijk. “Mensen zijn er nog niet aan toe”, meent Van Keulen.

Dat is binnen enkele jaren anders, verwacht Jeroen van Dinther van ICT- en consultancybedrijf Capgemini. Bij tankstations, maar ook in winkels met consumentenelektronica en supermarkten, wordt het een doodnormaal verschijnsel, voorspelt hij. “Een gang naar de winkel tijdens daluren wordt zo aantrekkelijker en tijdens piekmomenten wordt het juist rustiger.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!