Prijzen supers eindigen het vaakst op 9

Supermarkten gebruiken het cijfer 9 het meest als laatste cijfer van de prijs. De cijfers 5 en 0 volgen op plaats twee en drie, zo blijkt uit onderzoek van het vakblad Foodpersonality.

Het tijdschrift nam de prijzen in supermarkten onder de loep omdat het vermoeden bestaat dat de cijfers 1, 2, 3, 4 en 7 vaker worden gebruikt als eindcijfer. Maar om dit aan te kunnen tonen is een tweede onderzoek nodig, stelt Ronald Laureijsen van marktonderzoeksbureau SymphonyIRI.

Eindcijfers zijn niet langer gebonden aan een 9, 5 of 0, stelde branchedeskundige Erik Hemmes. Die getallen waren tot voor kort 'heilig', om de winst te optimaliseren en de klant te beïnvloeden, aldus Hemmes.

The Pricing Company meent dat de keuze van het eindcijfer van verschillende factoren afhangt. ''Zoals de gewenste kwaliteitsuitstraling die de al dan niet afgeronde prijs met zich meebrengt.''

Hemmes stelt dat het cijfer 8 naast de eerder genoemde drie cijfers ook regelmatig opduikt. Verder constateert hij dat vooral de prijzen van A-merken die overal in het schap liggen en dus sterk concurreren, vaak op een 1, 2, 3 of 4 eindigen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!