Tweederde van de retailers in ons land heeft een Twitter-account. Dit blijkt uit onderzoek van RetailTrends onder vijftig retailers, dat in het septembernummer is gepubliceerd. Ongeveer een kwart van deze retailers is aan te merken als ‘zeer actief’; zij versturen dagelijks meerdere tweets.
Wat betreft het aantal ‘followers’ steekt telecomretailer T-Mobile in ons land met kop en schouders boven de rest uit. Deze formule heeft bijna twintigduizend leden verspreid over vier accounts. Daarna volgen onder meer Rituals en G-Star (beide rond de vierduizend leden), HEMA (zo’n 2500), webretailers bol.com (een kleine drieduizend) en Wehkamp.nl (ruim dertienhonderd leden) en Lokal Heroz, de Bijenkorf en Albert Heijn (alle drie ruim duizend).
Wordt gefocust op de aard van de berichten, dan is te zien dat T-Mobile veel klachten afhandelt met twitterberichtjes. Retailers als Kruidvat en WE zetten Twitter – met een apart account – ook in om personeel te werven. Retailers als Blokker, Dixons en Schoenenreus twitteren onregelmatig en zetten het medium vooral in om aanbiedingen te communiceren. Bakker Bart is een van de early adopters in Nederland. De retailer heeft sinds februari vorig jaar een Twitter-account, maar met veertig followers en de laatste tweet die dateert van voorjaar 2009, maakt de formule geen positieve indruk.
Meer over dit onderzoek en over andere ontwikkelingen op het gebied van social media is te lezen in het septembernummer van RetailTrends. Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier. U kunt een gratis proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl.
Merendeel Nederlandse retailers Twittert
Gepubliceerd op 7 september 2010 om 00:00
Reacties 0