Supermarkten zien winst flink dalen

De supermarktsector heeft vorig jaar zijn winst fors zien afnemen. Deze daalde met ruim twaalf procent, terwijl de omzet met ruim vijf procent omhoog ging. Dat blijkt uit cijfers van Deloitte, die gisteren de Bedrijfsvergelijking Levensmiddelendetailhandel publiceerde.

De winst verdampte voornamelijk door lagere marges en hogere personeelskosten. Gemiddeld genomen verwachten de supermarktondernemers voor 2010 een winststijging van 16,8 procent. Paul Op Heij, partner bij branchegroep Retail van Deloitte: “Als deze verwachting uitkomt, dan is het gemiddeld winstniveau weer bijna terug op het niveau van 2008. Het is echter opvallend dat de ondernemers gemiddeld vrijwel geen omzetgroei en een lichte daling van de marge verwachten. Ook gezien de huidige tussentijdse resultaten van de ondernemingen, rechtvaardigt dit niet de verwachte winststijging.”

Wat betreft ondernemerschap blijkt dat bij de grote supermarkten alle ondernemers overtuigd zijn dat hun winkel over vijf jaar nog bestaat. Bij de kleine supermarkten heeft 82,4 procent van de ondernemers deze verwachting. Verder blijkt dat 14,3 procent van de ondernemers verwacht dat hun winkel naar een andere locatie zal verhuizen. “Op basis van deze verwachtingen zouden er de komende vijf jaar 162 bedrijfssluitingen onder zelfstandigen plaatsvinden en meer dan driehonderd relocaties", aldus Op Heij.

Het onderzoek laat verder zien dat 44 procent van de ondernemers bereid is in 2010 te investeren. In 2011 ligt dat percentage lager, maar over meerdere jaren genomen is de investeringsbereidheid hoog. Ook blijven de ondernemers hun assortiment aanpassen. Zo willen de ondernemers hun assortiment met name uitbreiden op het gebied van biologische, verse en kant-en-klare producten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!