Bijeen wil als inkooporganisatie voor de supermarktbranche groeien. Algemeen directeur Luchien Hoving geeft in een vraaggesprek met Het Financieele Dagblad aan dat het bedrijf dit op twee manieren wil realiseren. Ten eerste door een uitbreiding van het ledenaantal, en ten tweede door het laten toetreden van nieuwe ketens.
Volgens de krant betekent deze voorgestelde groei het losweken van supermarkten uit het Superunieverbond.
Er werken nu 29 mensen voor Bijeen. Het bedrijf wil het aantal werknemers laten groeien tot een kleine veertig man, zegt Hoving. De organisatie wordt hoe dan ook uitgebreid met mensen die zich concentreren op de inkoop van versproducten. Dit gebeurt volgens de algemeen directeur aan het eind van dit jaar of begin volgend jaar. Verder wordt het aantal leveranciers gereduceerd, maar gaat het bedrijf op zoek naar exclusieve nieuwe concepten van merkfabrikanten.
Er is nog driekwart jaar nodig voor het hard maken van verschillende leveringscondities met fabrikanten, zegt de organisatie. Hiervoor worden de contracten van leveranciers van C1000, Super de Boer en een deel van die van Jumbo naast elkaar gelegd. Deze worden tegen elkaar afgewogen, waarbij de beste aspecten worden behouden. Daar bovenop wordt een premie gevraagd, stellen toeleveranciers.
Onderhandelingen tussen Bijeen en leveranciers zijn in het verleden niet altijd soepel verlopen, zo stelt het Financieele Dagblad. Als wapen zouden producten van Douwe Egberts, Nescafé, Crodino, De Ruyter en Beemster van de schappen verdwenen zijn.
Hoving benadrukt in het interview dat het aantal boycots klein is. Volgens hem wil het wat zeggen dat het bedrijf al meer dan tweehonderd private labeldeals gemaakt heeft, en honderd met A-merken.
Bijeen jaagt op nieuwe ketens
Gepubliceerd op 10 september 2010 om 00:00
Reacties 0