Doordat winkeliers weinig tot geen aandacht besteden aan het Suikerfeest, lopen zij miljoenen euro’s omzet mis. Dit blijkt uit onderzoek van adviesbureau Labyrinth. Tijdens de voorbereiding op het feest gaan veel moslims op zoek naar kleding, cadeaus en ingrediënten voor het feestmaal.
"Winkels zouden daar enorm van kunnen profiteren", zegt Nathan Rozema, directeur van Labyrinth. Het adviesbureau onderzoekt al jaren of winkels aandacht besteden aan het Suikerfeest. Naast Turkse en Marokkaanse ondernemers speelt alleen het oer-Hollandse warenhuis HEMA wél in op het moslimfeest.
Nederlandse ondernemers lijken niet zo stil te staan bij het Suikerfeest. Reacties als 'Is het binnenkort Suikerfeest dan?' en 'Geen idee, niet aan gedacht' en 'Waarom zouden we daar iets aan doen?', kwamen veel voorbij. "Winkelketens zijn toch vaak grote, logge organisaties. Een feest als Kerstmis is traditie, maar het Suikerfeest is relatief nog onbekend, en natuurlijk voor een kleinere groep consumenten. Dat maatwerk kunnen ze maar moeilijk leveren. Erg jammer", aldus Rozema.
Rozema denkt daarnaast dat veel winkeliers angstig zijn om te boek te komen staan als ‘moslimwinkel’. "Ik kan dat niet hard maken, maar dat sentiment speelt zeker mee." In Utrecht onderzocht Labyrinth onder meer assortimenten van modewinkel Steps, parfumeriezaak Douglas en speelgoedwinkel Bart Smit. Geen van deze winkels heeft ooit aandacht besteed aan het Suikerfeest. HEMA voert sinds afgelopen jaar een Suikerfeest-assortiment met producten als snoep, kannen, vazen en schaaltjes. "Dat is ons goed bevallen", aldus een woordvoerder. "Ook Nederlandse klanten reageren heel enthousiast."
HEMA vindt dat het Suikerfeest een volwaardig feest is dat in het rijtje Moederdag, Kerstmis en Sinterklaas thuishoort. "We staan midden in de samenleving. Arm en rijk loopt bij ons, links en rechts, van alle gezindten. Dus waarom niet?"
Winkeliers missen miljoenen door negeren Suikerfeest
Gepubliceerd op 10 september 2010 om 00:00
Reacties 0