Nederlandse supermarkten zagen hun omzet de afgelopen maand met 0,6 procent afnemen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.
De totale omzet van alle supers bedroeg 2,35 miljard euro, zo blijkt uit vrijdag gepubliceerde cijfers van marktonderzoeksbureau GfK. Deze afname komt zowel door een daling van het aantal afgerekende kassabonnen (0,4 procent), als afname van de omzet per kassabon (0,2 procent ).
Over de eerste acht maanden nam de supermarktomzet toe met 0,2 procent, waardoor deze opliep tot 20,96 miljard euro. Toch is GfK van mening dat het consumentenvertrouwen deze maand niet doorzet. Het onderzoeksbureau constateerde dat consumenten hun financiële situatie de komende twaalf maanden negatief inschatten.
Supers zien hun omzet op zondagen wel enorm toenemen (elf procent). Steeds meer huishoudens bezoeken de supermarkt op zondag. Ruim 34 procent van de huishoudens doet op zondag boodschappen. Dit zijn vooral jongeren, alleenstaanden en huishoudens in grote steden. Op jaarbasis zorgt de zondag voor 311 miljoen euro omzet.
Kleine omzetdaling supermarkten
Gepubliceerd op 10 september 2010 om 00:00
Reacties 0