‘HEMA kost 1,4 miljard'

HEMA zal ongeveer 1,4 miljard euro gaan kosten. De kans is groot dat dit meer is dan Ahold over heeft voor de formule. Dit meldt De Telegraaf na een gesprek met analist Patrick Roquas van Rabo International.

"De min zit hem in de prijs, die ligt waarschijnlijk veel hoger dan Ahold wil betalen. Lion Capital zal grofweg tien keer de ebitda willen. Op de beurs doen ze zelf vijf keer de ebitda. Ik zie niet dat ze dat gaan betalen", aldus de analist in het dagblad. Tien keer de ebitda (de winst vóór rente, belastingen, afschrijvingen en herwaarderingen)
zou in het geval van Hema neerkomen op 1,4 miljard euro.

HEMA-topman Ronald van Zetten vindt het ‘geen gekke gedachte’ dat Ahold een koper kan zijn. Onder eigenaar Lion Capital is HEMA flink gegroeid. Zo steeg het aantal vestigingen van 355 naar 530, opende men drie winkels in Frankrijk en is men begonnen met het openen van HEMA stationswinkels. HEMA is wel een verlieslatende onderneming, omdat de overname door Lion Capital is gefinancierd met geleend geld.

Eigenaar Lion Capital betaalde in 2007 1,13 miljard voor HEMA. Een overnameprijs van 1,4 of 1,5 miljard euro zou dan ook een forse winst betekenen voor de investeerder. Volgens marktkenners is door de financiering met vreemd kapitaal sprake van een verdubbeling ten opzichte van de inleg van Lion Capital zelf. 

Jan Kessels, oud-bestuursvoorzitter van HEMA, Bijenkorf en V&D verwacht dat de koper uit de financiële hoek zal komen. "In Europa zijn niet veel retailconcerns bezig met overnames. Metro krimpt zelfs in, Karstadt heeft net een nieuwe eigenaar, Carrefour kijkt buiten Europa en Marks & Spencer heeft het ook niet gemakkelijk."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!