Consument bereid meer te betalen voor tastbaar product

De consument is bereid om voor koopwaar die fysiek aanwezig is gemiddeld vijftig procent meer uit te geven. Dit bijkt uit een onderzoek van het Californisch instituut voor Technologie, Caltech.

In het onderzoek werd bekeken of de waarde die men toekent aan een product, afhankelijk is van de manier waarop het gepresenteerd wordt. Dit bleek inderdaad het geval te zijn.

In eerste instantie werd de test uitgevoerd met de presentatie van levensmiddelen aan hongerige personen. De levensmiddelen werden in drie varianten gepresenteerd: in alleen tekst, een hoge resolutiefoto en tastbaar op een bordje. Tussen de waardes van de eerste twee producten die testpersonen toekenden aan de tekst en de foto zat geen verschil. Ze boden echter gemiddeld vijftig procent meer voor het tastbare product. “Dit resultaat kan echter beïnvloed zijn door de geur van het eten”, aldus Antonio Rangel, hoogleraar neurowetenschappen aan Caltech.

“Daarom hebben we het experiment ook geprobeerd met artikelen uit de Caltech-boekhandel. Maar ook voor deze producten boden de testpersonen vijftig procent meer als ze de artikelen fysiek voor zich zagen.” De onderzoekers bedachten dus dat als de consumenten het product niet voor zich zagen de drive om het te kopen ook minder is. Toch bleek uit verder onderzoek dat het niet alleen gaat om de aanwezigheid, maar om de mogelijkheid het product aan te raken. Wanneer het product achter glas zat, nam de waarde die testpersonen toekenden af richting het bedrag dat men bereid was te betalen voor producten die op een foto te zien waren.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!