Telecombedrijven KPN en Vodafone maken er een potje van. Volgens marketingexpert Max Kohnstamm van opleidingsinstituut SRM misleiden zij hun klanten door sinds enige tijd telefoongesprekken altijd naar boven af te ronden zonder dat duidelijk te vermelden.
SRM dient vandaag tegen zowel KPN als Vodafone een klacht in bij de Reclame Code Commissie. KPN wordt bovendien gedagvaard. Voor een gesprek van bijvoorbeeld een seconde, wordt een minuut aan belkosten afgerekend, zegt Kohnstamm tegen NU.nl.
Volgens SRM stijgen de kosten voor telefoongebruikers door deze manier van rekenen met veertig procent ten opzichte van de kosten van het feitelijke belgedrag. Deze vorm van het in rekening brengen van telefoonkosten wordt internationaal ‘smart pricing’ genoemd.
‘Smart pricing’ is niet verboden, maar bij wet is vastgelegd dat er duidelijk moet worden vermeld hoe dergelijke kosten worden berekend. “En dat gebeurt niet”, aldus Kohnstamm.
'KPN en Vodafone misleiden klant'
Gepubliceerd op 16 september 2010 om 00:00
Reacties 0