Weinig pas afgestudeerden kiezen voor een retailbedrijf als werkgever. Dit constateert Wilma Buis, directeur van vacaturebank Mercuri Urval. De directeur adviseert retailers om zichtbaarder te worden voor de afgestudeerde.
Buis ziet verschillende oorzaken voor het gebrek aan populariteit van een retailer als werkgever. De eerste is de negatieve associatie die veel pas afgestudeerden hebben met een winkel. Blijkbaar vinden zij het idee dat ze voor een winkel werken niet ‘hip’. Ook ontbreekt het volgens Buis aan kennis over (internationale) carrièreperspectieven. “Afgestudeerden weten daarnaast weinig over de dynamiek, ontwikkelingsmogelijkheden en de omvang van de back office van het retailbedrijf”, aldus Buis.
Toch erkent ze dat er in de retailbranche gevallen zijn waar de management- en developmentprogramma's en ook traineeships niet altijd perfect zijn geregeld. Ze stelt hier echter wel wat tegenover: “De retailbranche biedt veel kansen om echt te ondernemen en veel te leren.” Ook vindt ze dat kansen om in het buitenland te werken perspectief biedt voor de gediplomeerde.
Buis adviseert pas afgestudeerden daarom het volgende: “Kijk eens goed naar de mogelijkheden om intern opgeleid te worden, bijvoorbeeld tot inkoper of districtmanager. Kijk ook eens naar de beschikbaarheid van traineeships en de stappen die je hierbij kunt maken. Besef echter wel dat je flexibel moet zijn en kansen moet durven aangrijpen. De doorstroom is groot, er valt goed te verdienen en de werkzaamheden bieden ongekend veel variatie.”
'Retailer moet zichtbaarder worden'
Gepubliceerd op 17 september 2010 om 00:00
Reacties 0