Onlinewinkels moeten zich afvragen of de optie 'gratis verzendkosten' hun omzet daadwerkelijk vergroot. Dat stelt Internetretail.com naar aanleiding van zijn Top 500 online retailers.
Wereldwijd versturen e-shops een groot deel van hun producten gratis naar klanten. Volgens de internetsite blijkt dit, zonder dat de bedrijven zich daar bewust van zijn, vaak meer te kosten dan het oplevert.
Verschillende bedrijven uit de Top 500 adviseren te testen wat het beste werkt met verschillende producten en prijsstrategieën. Zo zijn lichtgewicht producten met een hoge marge goed voor gratis verzendkosten. Ook kunnen bedrijven ervoor kiezen de producten pas gratis te verzenden bij een minimum totaalbedrag van de bestelling.
“Het wordt pas leuk wanneer je analytisch bent, je concurrentie kent, evenals de waarde van de gemiddelde bestelling", aldus David Redlich, hoofd sales bij Restocklt.com, een retailer die kantoor en restaurant producten alleen via internet verkoopt. "Dan kun je kijken of je de bestelling van klanten naar een hogere drempel kunt tillen."
'Gratis verzendkosten vaak grote kostenpost'
Gepubliceerd op 20 september 2010 om 00:00
Reacties 0