‘Camera moet alcoholverkoop controleren’

Supermarkten moeten aan de slag met een systeem waarbij leeftijdscontrole op afstand wordt geregeld. De huidige methode, waarbij de caissière een sleutelrol speelt, werkt niet, aldus C1000-topman Jan Hovers vandaag in Trouw.

“De geloofwaardigheid van de branche staat op het spel”, vindt Hovers. Hij roept supermarktondernemers van zijn keten dan ook op om te kiezen voor een systeem als Age View. Hiermee worden kopers via een camera op leeftijd gecontroleerd. “Inmiddels is wel bewezen dat controle aan de kassa niet werkt. Problemen rond alcoholaankopen komen op het bordje van de caissière terecht. Controle op afstand ondervangt dat probleem en voorkomt conflicten met klanten.”

Met het AgeView-systeem is de supermarkt aangesloten op een meldkamer waar getraind personeel via een cameraverbinding de koper van alcohol ziet en de aankoop al dan niet vrijgeeft. Bij twijfel over de leeftijd kan de koper worden gevraagd zicht te legitimeren. “Het systeem is sluitend en de caissière blijft buiten schot”, is de mening van Hovers. “Als de koper te jong is, hoeft de persoon aan de kassa alleen maar te zeggen dat de aankoop niet kan doorgaan.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!