Supermarkten moeten aan de slag met een systeem waarbij leeftijdscontrole op afstand wordt geregeld. De huidige methode, waarbij de caissière een sleutelrol speelt, werkt niet, aldus C1000-topman Jan Hovers vandaag in Trouw.
“De geloofwaardigheid van de branche staat op het spel”, vindt Hovers. Hij roept supermarktondernemers van zijn keten dan ook op om te kiezen voor een systeem als Age View. Hiermee worden kopers via een camera op leeftijd gecontroleerd. “Inmiddels is wel bewezen dat controle aan de kassa niet werkt. Problemen rond alcoholaankopen komen op het bordje van de caissière terecht. Controle op afstand ondervangt dat probleem en voorkomt conflicten met klanten.”
Met het AgeView-systeem is de supermarkt aangesloten op een meldkamer waar getraind personeel via een cameraverbinding de koper van alcohol ziet en de aankoop al dan niet vrijgeeft. Bij twijfel over de leeftijd kan de koper worden gevraagd zicht te legitimeren. “Het systeem is sluitend en de caissière blijft buiten schot”, is de mening van Hovers. “Als de koper te jong is, hoeft de persoon aan de kassa alleen maar te zeggen dat de aankoop niet kan doorgaan.”
‘Camera moet alcoholverkoop controleren’
Gepubliceerd op 20 september 2010 om 00:00
Reacties 0