Webwinkeliers kunnen informatie uit Facebook-profielen op nieuwe manieren gaan inzetten om hun verkoop een boost te geven. Deze nieuwe tools van PowerReviews, specialist in ratings en reviews, gaan verder dan de mogelijkheden van Facebooks Like-button.
Door middel van de Like-button kunnen shoppers in gekoppelde webwinkels aangeven welke producten ze waarderen, waarna die in beeld komen bij hun vriendennetwerk. De nieuwe tool van PowerReviews werkt andersom. Reviews op sites van Amerikaanse webwinkeliers kunnen worden verrijkt met informatie uit het Facebook-profiel van de beoordelaar, waaronder diens leeftijd en geslacht, ook als er geen relatie is tussen de shopper en de reviewende Facebooker.
92 procent van de Amerikaanse shoppers leest voor het doen van een online-aankoop reviews over producten en/of webwinkels, zo bleek uit recent onderzoek. Hoe meer er over de reviewer bekend is, hoe geloofwaardiger de beoordeling wordt en hoe eerder andere shoppers geneigd zijn tot aankoop over te gaan. PowerReviews maakt het maken van een review-account nu overbodig. De consument kan nu met zijn Facebook-account een review achter laten.
Toch stuurt ook PowerReviews informatie van retailsites naar Facebook. Zo komen beoordelingen terecht op de ‘Wall’ van een Facebook-gebruiker en in de berichtenstroom van vrienden. Deze zijn voorzien van productfoto’s, het aantal sterren dat het product kreeg, een tekstpassage en een link naar de webwinkelier. Retailers kunnen een reviewer automatisch vragen zijn productbeoordeling op de retailsite van eigen commentaar te voorzien op Facebook.
PowerReviews heeft voor de ontwikkeling van de nieuwe toepassingen Facebooks Open Graph gebruikt. Deze serie plug-ins kunnen site-eigenaren inzetten om het sociale netwerk voor zich te laten werken. Webwinkelgigant Amazon slot in juli al een deal met Facebook om verregaande sociale koppelingen aan te kunnen brengen.
Facebook wordt nog belangrijker voor webwinkels
Gepubliceerd op 22 september 2010 om 00:00
Reacties 0