Consumenten vinden steeds meer 'groene' producten in de Europese winkels. Dit is geheel in lijn met wat retailers aan de Europese Unie hebben beloofd: het bevorderen van duurzame consumptiepatronen. Dit blijkt uit een rapport van de Europese Commissie.
Naast meer biologische producten in de supermarkt hebben ondernemers ook vooruitgang geboekt bij het verminderen van hun milieuvoetafdruk, stelt het rapport. Hierbij wordt bijzondere aandacht geschonken aan maatregelen die een efficiënte omgang met hulpbronnen aanmoedigen.
In het verslag is aangegeven in hoeverre de leden van het Europese forum voor detailhandel de vrijwillige doelstellingen waartoe zij zich hebben verplicht hebben gehaald.
Waar deze doelstellingen toe leiden is bijvoorbeeld te zien aan supermarktketen Carrefour. Het aantal bioproducten in het aanbod van het bedrijf is gestegen met 83 procent ten opzichte van 2006, aldus het rapport. Verder is Mercadona er in geslaagd haar verpakkingsafval volledig terug te winnen, heeft Asda Walmart de Co2-uitstoot van haar transport met veertig procent teruggebracht vergeleken met 2005. Ook Lidl draagt een steentje bij: de supermarkt stoot tienduizend ton minder Co2 uit door boodschappentassen van gerecycled materiaal te gebruiken.
De Europese Commissie noemt ook een verbeterpunt: de communicatie met consumenten over duurzaamheid verloopt niet altijd vlekkeloos.
Europese detailhandel steeds groener
Gepubliceerd op 24 september 2010 om 00:00
Reacties 0