Negen van de tien mensen die een supermarkt binnengaan, zijn van plan verse groente te kopen. Hiervan bedenkt de helft pas in de winkel welke groente zij kopen. Nadat zij groentes hebben gevonden worden de andere aankopen hierop afgestemd. Dit blijkt uit onderzoek door het Productschap Tuinbouw.
Tijdens dit onderzoek werden mensen bij binnenkomst van de winkel gevraagd wat ze wilden kopen. Vervolgens werd bij de uitgang gekeken wat er in het karretje lag. Om het koopgedrag van consumenten te beïnvloeden, willen supermarkten weten hoe dat gedrag er uitziet.
Klanten gaan ervan uit dat groenten beter niet bewaard kunnen worden, waardoor zij vaker naar de winkel gaan. Bij fruit gaat men er van uit dat dit langer op de schaal kan liggen. Bij groente en fruit gaat het niet om impulsaankopen, aldus de onderzoekers. Wel besluiten klanten vaak op de winkelvloer om wat extra bij te kopen. Bij groenten is de prijs hierbij meer van belang dan bij fruit. Bij fruit koopt men vooral op 'acute trek' extra in. Hierbij is het van belang of fruit er aantrekkelijk uitziet.
Groente trekpleister bij supermarkten
Gepubliceerd op 27 september 2010 om 00:00
Reacties 0