‘Supermarkten misleiden consumenten’

De Britse supermarktketens Asda en Sainsbury's misleiden consumenten met prijstrucs. Dat beweert de Britse consumentenwaakhond Which?.

Beide foodretailers zouden familieverpakkingen van producten aanbieden die uiteindelijk in verhouding duurder blijken te zijn dan het reguliere product. Which? startte een onderzoek nadat duidelijk werd dat consumenten steeds meer familieverpakkingen van producten kopen om meer geld uit te sparen tijdens de economische recessie.

De instantie noemt een voorbeeld van een driedubbele Sainsbury's Naturally Sweet Sweetcorn met het label 'Grotere verpakking, meer waarde' die uiteindelijk vijf cent duurder bleek te zijn dan drie kleinere verpakkingen bij elkaar opgeteld. Een ander voorbeeld dat de waakhond noemt is een tweekilo-verpakking van Sainsbury's spaghetti die dertig cent duurder uitviel dan twee kiloverpakkingen bij elkaar opgeteld.

Volgens Which? zijn er nog veel meer voorbeelden waarin de familieverpakkingen niet goed uit de bus komen. Hij baseert dit op gegevens van mySupermarket.co.uk die prijzen tussen Asda, Ocado, Sainsbury's en Tesco vergelijkt. "Met meer dan 35 duizend individueel geprijsde producten kunnen fouten voorkomen. We stellen prijzen continu bij omwille van onze laagste prijsgarantie en dan kan het een keer gebeuren dat prijzen van familieverpakkingen niet meer kloppen", voert een woordvoerder van Asda aan als verdediging.

Peter Vicary-Smith, ceo van Which?, adviseert consumenten het volgende: "Ga er niet vanuit dat grotere verpakkingen altijd goedkoper zijn. Dit is niet zo. Daarnaast moet je 'speciale aanbiedingen' altijd met een korreltje zout nemen."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!