Keur aan duurzaamheidslogo’s doemt op

Steeds meer consumenten kopen duurzame producten in de supermarkt. Vooral grote voedingsmiddelenproducenten stappen over op duurzame grondstoffen en producten.

Op steeds meer verpakkingen zijn keurmerken te zien die de klant moeten overtuigen dat het om duurzame en eerlijke goederen gaat.

Het aantal keurmerken laat groei zien, maar ook de omzet van de keurmerken neemt toe. Max Havelaar laat over 2009 een groei zien van meer dan veertig procent. De verkoop van koffie met het keurmerk van Rainforest Alliance liet vorig jaar een groei zien van 41 procent. UTZ zag haar afzet de eerste zes maanden van dit jaar toenemen met 35 procent.

Doordat duurzame producten steeds meer terrein winnen, ontstaat er een achterhoedegevecht tussen verschillende keurmerken. De ideële stichtingen achter de keurmerken vechten als regulieren bedrijven om marktdominantie. Zo botsten in maart de keurmerken Max Havelaar/Fairtrade en UTZ toen Douwe Egberts (DE) een rechtszaak aanspande tegen gemeente Alkmaar en Den Helder, omdat die alleen producten met het Max Havelaar/Fairtrade keurmerk toelieten in hun gemeentelijke kantines. DE trok aan het kortste eind.

Nico Roozen van ontwikkelingsorganisatie Solidaridad denkt dat keurmerken een tijdelijk instrument zijn. “Het keurmerk is een noodoplossing die op den duur moet leiden tot maatschappelijke veranderingen.” Keurmerken zijn volgens hem over tien tot vijftien jaar niet meer nodig, denkt Roozen. “Want wat wil bijvoorbeeld Albert Heijn”, vraagt hij. “Die wil in 2020 op zijn deur kunnen zetten ‘Wij zijn een duurzame winkel’. Dan is Albert Heijn het keurmerk geworden.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!