Telecombedrijven minst klantvriendelijk

Telecombedrijven zijn het minst aardig voor hun klanten, terwijl supermarkten hun klanten verreweg het vriendelijkst behandelen. Zo blijkt uit een onderzoek ter gelegenheid van de publicatie van het boek ‘De verkoopmaffia’ van Erwin Wijman.

Telecombedrijven scoorden volgens het onderzoek gemiddeld een 4,7, zo meldt crossmediaal platform Adformatie op haar site. KPN kwam als slechtste uit de bus. Ook UPC, Ziggo, T-mobile en Vodafone behoorden tot de top vijf van minst klantvriendelijke bedrijven.

Erwin Wijman, auteur en marketingexpert, is niet verbaasd over deze uitkomst. “Onfatsoen is bedrijfsbeleid bij veel bedrijven. Ze willen geen vrienden maar omzet maken. Ze verkopen hun spullen, maar daarna zijn ze onbereikbaar. Ze zetten een schutting om zich heen met dure 0900-nummers, noreply@-mailadressen en afschrikwekkend lange invulformulieren.”

De supermarkten haalden met een 6,8 het hoogste rapportcijfer. Ook horeca en winkels springen met een 6,5 boven de rest uit. Bol.com werd als aardigste bedrijf van Nederland aangewezen. Opmerkelijk is dat KPN ook in de top vijf van aardigste bedrijven voorkomt. Het telecombedrijf staat op nummer twee. Hierna volgen Rabobank, UPC en Philips.

KPN heeft dus, net als UPC, niet bij al haar klanten een slechte reputatie. “Dit is het Paul de Leeuw-effect: als je mensen vraagt een irritante BN’er te noemen, zeggen ze Paul de Leeuw maar ze noemen hem ook als je vraagt naar de leukste BN’er”, verklaart Wijman.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!