De supermarkt is niet langer alleen het domein van de vrouwelijke shopper. Zes jaar geleden lag het aantal mannelijke shoppers nog op twintig procent, nu is dat percentage gestegen naar 26 procent. Dit blijkt uit shopperonderzoek van SymphonyIRI Group uit Zaltbommel.
"Er vindt vaker een verdeling van de huishoudelijke taken plaats en mannen moeten ook hun steentje bijdragen", aldus Henriëtte van Wijk, Consultant Analytics & Shopper Knowledge bij SymphonyIR. "Mannen worden meer en meer met een boodschappenlijstje op pad gestuurd voor de weekboodschappen." Hierbij willen vooral senioren hun vrouw helpen om de zware boodschappen te sjouwen. Daarnaast zijn er steeds meer alleenstaande mannen die zelf hun boodschappen doen. Tenslotte komen er ook meer producten gericht op de man op de markt, voornamelijk in non food.
Volgens Van Wijk is vooral de alleenstaande man een interessante doelgroep voor supermarkten. Zij geven niet alleen meer uit aan voeding dan alleenstaande vrouwen, maar groeier ook nog eens harder dan het aantal alleenstaande vrouwen. “Een interessante combinatie die de supermarkt de kans biedt om meer omzet te realiseren door meer aandacht te besteden aan deze planmatige en merktrouwe doelgroep."
Supermarkt niet langer domein vrouw
Gepubliceerd op 2 november 2010 om 00:00
Reacties 0