De 'Kleren Schoon? Leefbaar Loon!'-campagne van Schone Kleren Campagne is een groot succes geweest. Dat meldt Textilia op zijn website.
Een jaar na de start van de campagne geven benaderde modemerken C&A, M&S Mode, Miss Etam, Prénatal en WE aan het concept leefbaar loon voor kledingarbeiders te ondersteunen. Volgens Marieke Eyskoot van Schone Kleren Campagne (SKC) een doorbraak: "De merken geven aan een leefbaar loon niet alleen te kunnen invoeren. Ze willen samen werken. We blijven graag met ze in gesprek, en zullen hun vooruitgang volgen."
Vorig jaar bleek uit onderzoek van de SKC dat de arbeiders die de kleding naaien voor C&A, M&S Mode, Miss Etam, Prénatal en WE veel te weinig verdienen om van te leven. Om dit te veranderen startte de stichting een publiekscampagne, en ging het met de betrokken bedrijven in gesprek. Ook werden er na de grote hoeveelheid media-aandacht door verschillende partijen kamervragen gesteld.
Winkelketens C&A en WE hebben veranderingen aangekondigd. Zo overweegt WE lid te worden van een breder samenwerkingsverband om hier structureel mee aan de slag te gaan. Jeansmerk J.C. Rags is inmiddels lid van verificatie-initiatief Fair Wear Foundation.
Kledingretail steunt campagne leefbaar loon
Gepubliceerd op 8 november 2010 om 00:00
Reacties 0