Unilever gaat volgend jaar de prijzen van zijn producten verhogen om zo de brutomarge op peil te houden. Deze prijsverhogingen moeten de verwachte stijgingen van de grondstofprijzen compenseren. Dit liet de nieuwe financiële topman Jean-Marc Huet weten bij de presentatie van de cijfers van het derde kwartaal. Analisten gaan uit van een prijsverhoging met circa twee procent.
Unilever moest het afgelopen kwartaal al 1,5 procent inleveren op de marge. Toch wist het bedrijf dankzij lagere marketingkosten en een besparing op de indirecte kosten de brutomarge met 0,20 procent te verbeteren.
Topman Paul Polman liet weten dat per regio en per product gekeken wordt wat de concurrentie doet, voordat de prijzen worden verhoogd. In opkomende markten, waar Unilever 52 procent van de omzet vandaan haalt, heeft het bedrijf vooral met lokale concurrentie te maken. Wanneer deze partijen niet meegaan in de prijsverhogingen loopt Unilever het risico marktaandeel te verliezen.
Unilever verhoogt prijzen
Gepubliceerd op 8 november 2010 om 00:00
Reacties 0