De supermarkten van Jumbo zijn bezig met een opmars die ten koste gaat van marktleider Albert Heijn. De Jumbo’s nieuwe stijl zien hun omzet snel stijgen en lokken klanten weg bij AH. Dat blijkt uit onderzoek van de Rabobank.
Door het succes van de omgebouwde Super de Boer-winkels van Jumbo, neemt het tempo waarin Albert Heijn marktaandeel verovert flink af. De omgebouwde winkels noteren een omzetgroei van meer dan dertig procent, concluderen analisten van de bank, die met vijfhonderd consumenten spraken. Sommige winkels komen zelfs uit op zeventig procent.
De omzetgroei is te danken aan hogere uitgaven door bestaande klanten en een substantiële instroom van nieuw publiek. Een derde van de omzetgroei is te danken aan klanten die voorheen bij AH winkelden, aldus de bank.
Het marktaandeel van Albert Heijn groeit nu niet meer met 1,1 procentpunt, maar met 0,5 procentpunt. Voor de keten is dit een domper. De aantrekkingskracht van Jumbo is het prijsvoordeel. Voor A-merken wordt bij de keten 4,5 procent minder betaald dan bij AH, melden de analisten.
Voor overname van de Super de Boer-winkels kreeg Jumbo een lening van een consortium met Rabobank.
Jumbo trekt klanten weg bij AH
Gepubliceerd op 8 november 2010 om 00:00
Reacties 0