Retailers kunnen de veeleisende consument over tien jaar alleen blijven bedienen als zij hun ketens responsiever maken. Deze conclusie trokken Tony Vendrig (Ahold Europe), Fokke van der Veer (Unilever Benelux) en Paul Woltering (Akzo Nobel Decorative Coatings) tijdens een bijeenkomst van GS1 Live.
Nederlandse retailers en fabrikanten krijgen binnen tien jaar te maken met de maatschappelijke trends duurzaamheid, vergrijzing, consumententechnologie en regulering, zo blijkt uit het internationale rapport 2020 Future Value Chain.
Het bundelen van vervoersstromen is een belangrijk fundament om de waardeketen van de toekomst te bouwen. “Bijna de helft van de vrachtwagens rijdt leeg, terwijl vrachtwagens vaak de grootste oorzaak zijn van files”, aldus Tony Vendrig, directeur Business Development Ahold Europe. “Laat vrachtwagens met ‘ramen’ rijden en zet op alle producten een houdbaarheidsdatum. Dan wordt het rijden met lege vrachtwagens niet meer geaccepteerd en voel je de eigen verantwoordelijkheid.”
De partijen benadrukten eveneens het belang van het tegengaan van lost sales. Gemiddeld telt een supermarkt vijf tot acht procent lege schappen. Een van de oorzaken daarbij is de verkeerde artikeldata die leiden tot foute bestellingen. “Als je kijkt naar de gegevens van duizend artikelen die wij geleverd krijgen, zijn slechts 220 goed”, vertelt Vendrig. “Wij zijn veel tijd kwijt aan het handmatig opnieuw invoeren van de juiste artikelgegevens. Dit is echt iets wat fabrikanten moeten oppakken.”
'Retail moet vervoersstromen bundelen'
Gepubliceerd op 16 november 2010 om 00:00
Reacties 0