Een overname van warenhuisketen HEMA door supermarktconcern Ahold zou voor beide partijen vooral in het buitenland gunstig kunnen uitpakken. Dat zei Jan Kessels, in de jaren negentig topman van HEMA, in De Volkskrant.
Omliggende markten kunnen gezamenlijk worden veroverd, aldus Kessels. Zo heeft HEMA tientallen winkels in België, terwijl Albert Heijn (AH) ook die kant op wil. AH kan volgens Kessels leren van de ervaringen van het warenhuisbedrijf. “Samen kunnen ze het daar ver schoppen.”
Analist Richard Withagen van SNS Securities is huiverig. “Goed, Ahold snuffelt wat aan non food. Eerst maar eens kijken of ze daarmee succesvol zijn. Maar voorlopig slaat dit assortiment geen deuk in een pakje boter qua resultaten.” Volgens Withagen ligt een van HEMA te ver van de kern van Ahold. Hij noemt het ‘té riskant’. “Non food is echt anders.”
De combinatie van de groeiambities in non food en in geografische spreiding is precies de reden waarom Marcel van Aalst, directeur onderzoek van EFMI Business, de twee ketens 'een goede match' vindt. 'Supermarkten in Europa zijn vele malen groter dan die in Nederland, bovendien hebben zij een groot assortiment van non foodartikelen. Met HEMA in de stal zou dat goed te combineren zijn.”
Eerder: ‘Ahold twijfelt aan overname HEMA’
Ex-topman HEMA gelooft in overname
Gepubliceerd op 17 november 2010 om 00:00
Reacties 0