De Bijenkorf schuift met de nieuwe eigenaar Selfridges sneller op naar de bovenkant van de markt. Andere warenhuisketens krijgen daardoor meer lucht.
Dat geldt met name voor V&D, die graag omhoog wil in de markt, zegt Ton Bos van Retail Wholesome Group in het Financieele Dagblad. De voormalige zusterformules V&D, HEMA en de Bijenkorf zaten in het verleden te veel in elkaars vaarwater, meent Bos.
De Bijenkorf zet het mes in het assortiment voor het middensegment. Merken als Tommy Hilfiger en Mexx passen beter bij V&D, dan bij de Bijenkorf, vindt Huib Lubbers van Retail Management Center. “Bij de Bijenkorf zie ik liever Prada, al zal er ook meer aanbod komen onder private label.”
De weg naar een hogere positionering in de markt had veel eerder ingeslagen moeten worden door De Bijenkorf, stelt Ton van Eijk, oud-directelid HEMA. “Wanneer je naar boven aantrekker wordt, maak je meteen de markt daaronder steviger.” Hij ziet een belangrijke rol weggelegd voor de webwinkel. Succes voor De Bijenkorf hangt sterk af van hoe daadkrachtig de webshop erbij betrokken wordt, ‘want de dichtstbijzijnde vestiging is voor de meeste mensen wel een stukje reizen’.
Verkoop Bijenkorf geeft andere warenhuizen adem
Gepubliceerd op 18 november 2010 om 00:00
Reacties 0