Supermarkten als Albert Heijn en Super de Boer komen ondanks goedkope aanbiedingen niet van hun dure imago af. Dat blijkt uit een onderzoek van econoom Carlos Lourenço van de Universiteit van Tilburg, zo schrijft Distrifood. Ook al waren bepaalde producten bij de winkels met een duur imago in de aanbieding veel goedkoper dan bij de prijsvechter, toch kozen klanten voor de winkel met het goedkope imago.
Uit het onderzoek bleek echter ook dat de consument bij schoonmaakproducten en verzorgingsproducten wel op de prijsverschillen ging letten. “Bij die artikelen komen prijsverschillen voor, die het prijsbeeld van de winkel beïnvloeden en klanten ook echt verleiden om ergens anders te gaan kopen. Dat staat haaks op de geldende opvatting van ondernemers dat de locatie van doorslaggevend belang is voor een winkel’, aldus Lourenço.
Een andere opvallende conclusie van het onderzoek is dat de verkoop van A-merken door een prijsvechter over het algemeen niet wordt gewaardeerd. Zo ging het prijsimago van Lidl achteruit toen de discounter A-merken in de schappen legde en bleef het kwaliteitsimago hetzelfde.
Lourenço bestudeerde 300 duizend supermarktbezoeken van 4400 Nederlandse huishoudens over een periode van vijf jaar. Aan groente, zuivel, brood en vlees werd het meeste geld besteed.
Prijsimago bepaalt winkelkeuze klant
Gepubliceerd op 21 november 2010 om 00:00
Reacties 0