Marktaandeel huismerk stijgt slechts licht

Het marktaandeel van de huismerken in de Nederlandse supermarkten is in de maanden januari, februari en maart met 1% licht gegroeid tot 18,3% in vergelijking met het eerste kwartaal in 2004. Dat blijkt uit de jongste cijfers van onderzoeksbureau ACNielsen. Commercieel directeur Han Eisma van ACNielsen vindt de stijging niet schokkend. `Als je ziet wat supermarkten sinds de prijzenslag hebben geinvesteerd in huismerken is een stijging van 1% in een jaar tijd niet veel.`Binnen diepvries nam het marktaandeel huismerken het sterkst (met 1,4%) toe. Het aandeel van vers is met 32,6% nog steeds het grootst. De omzet van AH bestaat momenteel voor meer dan de helft uit private labels. Ook bij Laurus is het huismerkaandeel groot, Super de Boer-huismerken halen 30% van de omzet binnen. Andere supermarktorganisaties breiden het belang van het huismerk ook uit de komende tijd. Prisma plaatst meer producten onder de diverse Sligro-merken in de schappen, terwijl het Markant-merk met 50 producten uitbreidt tot 400 stuks. Het marktaandeel van A-merken daalde in de eerste acht maanden van 2004 met 1,4% tot 65,3%.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!