Marktaandeel huismerk stijgt slechts licht
Gepubliceerd op 26 mei 2005 om 00:00
Het marktaandeel van de huismerken in de Nederlandse supermarkten is in de maanden januari, februari en maart met 1% licht gegroeid tot 18,3% in vergelijking met het eerste kwartaal in 2004. Dat blijkt uit de jongste cijfers van onderzoeksbureau ACNielsen. Commercieel directeur Han Eisma van ACNielsen vindt de stijging niet schokkend. `Als je ziet wat supermarkten sinds de prijzenslag hebben geinvesteerd in huismerken is een stijging van 1% in een jaar tijd niet veel.`Binnen diepvries nam het marktaandeel huismerken het sterkst (met 1,4%) toe. Het aandeel van vers is met 32,6% nog steeds het grootst. De omzet van AH bestaat momenteel voor meer dan de helft uit private labels. Ook bij Laurus is het huismerkaandeel groot, Super de Boer-huismerken halen 30% van de omzet binnen. Andere supermarktorganisaties breiden het belang van het huismerk ook uit de komende tijd. Prisma plaatst meer producten onder de diverse Sligro-merken in de schappen, terwijl het Markant-merk met 50 producten uitbreidt tot 400 stuks. Het marktaandeel van A-merken daalde in de eerste acht maanden van 2004 met 1,4% tot 65,3%.
Reacties 0