De promotiedruk in de Nederlandse supermarkten stijgt explosief. In september steeg het aandeel van aanbiedingen met 8,5 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2009. Dit staat in een internationale studie van onderzoeksbureau SymphonyIRI.
Hiermee staat Nederland in de absolute top van Europa. In Duitsland was de toename 7,7 procent, in Italië kwam deze uit op 3,7 procent, Frankrijk zit op 0,3 procent, terwijl het in Griekenland zelfs met 13 procent daalde.
Anne LeFranc van het onderzoeksbureau vindt de strategie met diepe promoties zeer risicovol. "Het zet marges verder onder druk, zodat er weinig ruimte overblijft om de voorspelde stijging van grondstofprijzen door te berekenen." Daarnaast is het volgens haar schadelijk voor de merkwaarde omdat shoppers zo gewend raken aan promoties en lage prijzen.
De stijging van de promotiedruk is ook van invloed op de verkopen van het eigen merken. De groei in Nederland bedroeg in september 2,3 procent. Dit is lager is dan in andere landen. In Griekenland was de stijging met 11,5 procent het grootst.
Grote groei promotiedruk in supers
Gepubliceerd op 2 december 2010 om 00:00
Reacties 0