Google heeft het algoritme voor zijn zoekresultaten aangepast, nadat duidelijk werd dat winkeliers die klanten beledigden hoog scoorden en bovenaan stonden. Dat schrijft The New York Times.
Het opmerkelijke feit kwam aan het licht nadat een internetbrillenwinkel in Brooklyn pochte uitstekend vindbaar te zijn in Google omdat ze stelselmatig klanten met klachten beledigde. Vitaly Borker, de man achter de webwinkel, beledigde onder verschillende namen klanten die klachten hadden. Hij begon zo discussies over de winkel, onder het motto: het geeft niet hoe ze over je praten als ze maar over je praten.
Hij kwam erachter dat Google geen onderscheid kan maken tussen positieve en negatieve referenties naar een naam. Hierdoor kwam zijn winkel hoog te staan wanneer je zocht op begrippen als 'brillenglazen'.
In een blogpost onder de titel 'Slecht zijn voor je klant, is slecht voor je business' heeft Google echter al laten weten zijn algoritme voor zoeken aan te hebben gepast. De zoekmachine kan nu ontdekken of winkeliers hun klanten slechte ervaringen bezorgen.
Overigens moet de uitbater van de brillenwinkel voor de rechter verschijnen. Een ontevreden klant, die hij onder een pseudoniem achtervolgde met nare mailtjes en telefoontjes, stapte naar de politie.
Hoge Google-ranking door beledigen klant
Gepubliceerd op 2 december 2010 om 00:00
Reacties 0