Woonwarenketen IKEA heeft onder Nederlandse consumenten het meest duurzame imago. Dat concludeert het vakblad Management Team na onderzoek. Warenhuis HEMA en elektronicaconcern Philips staan op respectievelijk plaats twee en drie.
De eerste positie van IKEA komt niet uit de lucht vallen. Duurzaamheid is bij het Zweedse retailbedrijf één van de vier strategische pijlers. Zo volgen medewerkers een duurzaamheidtraining en heeft de keten sinds eind jaren negentig een ‘waste management manual’, als hulpmiddel bij afvalscheiding.
Verder worden leveranciers verplicht zich aan allerlei productiecriteria te houden en is er het handboek Rules of Thumb, waarmee kan worden bepaald wat de milieueffecten van een bepaald product zijn.
Aan het onderzoek deden ruim duizend consumenten mee. Zij gaven hun oordeel over de bekendste veertig bedrijven.
Beste duurzaamheidsimago
Top 10:
1 IKEA
2 HEMA
3 Philips
4 Rabobank
5 Bol.com
6 Siemens
7 Jumbo
8 Google
9 Triodos
10 Toyota
IKEA heeft beste duurzaamheidsimago
Gepubliceerd op 3 december 2010 om 00:00
Reacties 0