Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) noemt de motie van de ChristenUnie om supermarkten enkel duurzame huismerken te laten verkopen overbodig. Het CBL vindt het doel van de motie sympathiek, maar ziet niets in een convenant met de overheid.
Het CBL benadrukt eveneens dat de suggestie van de motie niet klopt; aanbieders zouden hun verantwoordelijkheid nog niet nemen. Volgens de vertegenwoordiger van supermarkten is verduurzaming in de schappen al in volle gang. “Met allerlei initiatieven, zowel individueel als branchebreed, lopen supermarkten lopen om hun assortiment te verduurzamen”, meldt de brancheorganisatie.
“Hierdoor worden er steeds meer huismerkproducten geproduceerd met extra aandacht voor mens, dier en milieu.” Door alsmaar hogere eisen te stellen, zouden veel producten inmiddels duurzamer zijn dan een aantal jaren geleden. Ook zetten supermarkten volop in op het energiezuiniger inrichten van distributiecentra, winkels en het logistieke proces.
Een nieuw convenant kan volgens het CBL niets toevoegen aan de al ingezette verduurzamingsslag. Met de campagne eerlijkesupermarkten.nl die vandaag van start gaat stuurt de ChristenUnie aan op samenwerking tussen de overheid, supermarktorganisaties en partijen als Fairfood, ICCO, Oxfam Novib, Cordaid en Stop the Traffik. Het doel is om in 2015 enkel nog duurzame en eerlijke huismerken in de schappen te hebben liggen.
'Convenant eerlijke supermarkten overbodig'
Gepubliceerd op 6 december 2010 om 00:00
Reacties 0