Consumenten hebben steeds meer waardering voor warenhuizen. Dat blijkt uit het onderzoek Consument en Warenhuis 2010, uitgevoerd door Bureau van der Weerd, een adviesbureau gespecialiseerd in winkelplanning.
Het imago van het warenhuis in Nederland anno 2010 kan volgens het onderzoek worden getypeerd als sfeervol, modern, vertrouwd, geordend, herkenbaar en in toenemende mate is het weer een plek voor recreatief aankoopgedrag. Het funshop-gehalte van het warenhuis is de afgelopen jaren toegenomen, vooral bij V&D en de Bijenkorf. De inzet op vernieuwende strategieën heeft anno 2010 zijn vruchten afgeworpen.
Warenhuizen zijn belangrijk voor het functioneren van recreatieve winkelgebieden maar dergelijke formules zijn het afgelopen decennium minder belangrijk geworden als trekker van een winkelgebied. Warenhuizen moeten dan ook op hun hoede blijven. “Er wordt weliswaar verwacht dat het warenhuisbezoek zich de komende jaren langzaam herstelt, maar het niveau van de jaren negentig zal niet meer worden bereikt”, meent Jeroen van der Weerd, oprichter/eigenaar Bureau van der Weerd.
“Daarvoor is de concurrentie- en innovatiekracht van nieuwe trekkers als H&M, Mediamarkt, We of Zara te groot. Het horecadeel van het warenhuis blijft belangrijk. Niet alleen waar het gaat om horecaomzet, maar ook wat betreft het verblijfsduurverlengend effect. Dit werkt positief door in de vloerproductiviteit van de detailhandel in een winkelgebied.”
‘Warenhuis wint aan populariteit’
Gepubliceerd op 7 december 2010 om 00:00
Reacties 0