Cosmeticaketen Rituals is zeer succesvol in een aantal landen waarin de formule al langer opereert. In landen waar de formule pioniert, heeft het wat meer moeite. “In Spanje hebben we een soort doorstart moeten maken”, meldt Rolf de Gier, financieel directeur van Rituals in Het Parool. “Onze aanwezigheid in Spanje begint nu zijn vruchten af te werpen. Eind dit jaar hebben we daar zeventien winkels.”
De formule heeft in het buitenland dus wel last gehad van de recessie. “In Engeland en Spanje moesten we onze partners uitkopen”, vertelt De Gier. “Een nieuw merk beginnen in een nieuw land dat in een crisis belandt, valt niet mee.” In Engeland begint het nu pas een beetje te draaien, meldt De Gier, ‘daar staan we nu op alle luchthavens en ook in de warenhuizen gaat het de goede kant op’.
Doordat Rituals is ontstaan in een economische slechtere periode, kon de formule zich in Nederland goed door de recessie heen slaan. “Rituals heeft nu twee gezichten”, verklaart Rituals-ceo Raymond Cloosterman. “In landen als Nederland, België en Portugal zijn we echt als luxemerk een vaste waarde aan het worden. In nieuwe markten, zoals Spanje, Engeland en Duitsland staan we nog aan het begin.”
Lees ook: Rituals zoekt stations op
‘Rituals maakte doorstart in Spanje’
Gepubliceerd op 7 december 2010 om 00:00
Reacties 0