'Winkelaanbod geen zaak voor politiek'

De meerderheid van het Nederlandse volk vindt het niet nodig dat de politiek duurzame huismerkproducten bij supers stimuleert. Dit blijkt uit onderzoek van dagblad De Telegraaf.

Een kleine zestig procent van de 2885 ondervraagden vindt het initiatief van de ChristenUnie om supermarkten aan te sporen in 2015 hun huismerken duurzaam te laten produceren overbodig. Wel is twee derde voorstander van duurzame producten. Zij vinden het met name belangrijk dat er geen kinder- of slavenarbeid aan te pas komt.

Driekwart van de ondervraagden vindt dat een winkelier zelf mag weten wat hij verkoopt, en dat de politiek zich daar niet mee moet bemoeien. Zodra de consument duurzame producten koopt zullen er vanzelf meer duurzame producten verschijnen.

Het belangrijkste argument om geen duurzame producten te kopen is de vaak hogere prijs, antwoordde 86 procent van de ondervraagden. En ruim de helft koopt momenteel huismerken juist omdat ze moeten bezuinigen. Als deze duurzaam en dus duurder wordt zullen zij overstappen op een niet-duurzaam goedkoper alternatief.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!