De Nederlandse consument heeft weinig vertrouwen in 2011. Dat blijkt uit gegevens van marktonderzoeker Trendbox.
Uit het onderzoek naar de verwachtingen voor het nieuwe jaar, kwam naar voren dat 51 procent van de Nederlanders met optimisme uitkijkt naar 2011. Dat is een daling van tien procent ten opzichte van vorig jaar. Bij de 50-plussers is het optimisme zelfs gedaald van 55 naar 38 procent, met name vanwege de onzekerheid over de pensioenen en de bezorgdheid over de kwaliteit en betaalbaarheid van de zorg.
Een dalend optimisme bij de consument heeft een negatief effect op de consumentenbestedingen. In 2009 en 2010 bezuinigde veertig procent van de Nederlanders op hun bestedingen. Voor 2011 verwacht 46 procent (verder) te gaan bezuinigen.
Uit eten gaan, het uitstellen van grote uitgaven en kleding zijn de meest populaire bezuinigingsposten, maar ook de vakantie, voeding/drank voor gebruik thuis en abonnementen ontkomen niet aan de bezuinigingsronde van 2011.
De helft van de consumenten geeft aan in 2011 vaker voor huismerken te kiezen. “Al met al is 2011 voor de consument een onvoorspelbaar, onrustig en onzeker tussenjaar”, zegt Trendboxdirecteur Ruurd Hielkema. “Ruim 47 procent van de Nederlanders is bang er in het nieuwe jaar financieel op achteruit te gaan.”
Consument ziet nieuwe jaar somber in
Gepubliceerd op 12 december 2010 om 00:00
Reacties 0