Kleine kledingretailers hebben het moeilijk
Gepubliceerd op 13 december 2010 om 00:00
De omzet in de kledingbranche komt volgens ING dit jaar uit op 7 miljard euro. Dit is lager dan de afgelopen vier jaar het geval was. Opmerkelijk genoeg doen grote buitenlandse ketens het dit jaar wel goed. H&M boekte vorig jaar al een winst van 1,7 miljard euro, en gaat hier dit jaar overheen. Ook het Spaanse Zara boekt dit jaar weer een forse winst.
Door hun internationaal geboekte winst kunnen beide ketens fors investeren in de Nederlandse markt, iets wat kleine Nederlandse modewinkels niet kunnen. Ze kunnen hun winkels continu interessant houden door snel van collectie te wisselen, en zo de consument frequenter naar hun winkels te lokken.
Toch zullen familiebedrijven niet uit het straatbeeld gaan verdwijnen zo meent Jan Meerman, directeur van CBW-Mitex. "Er zijn voorbeelden die het juist heel goed doen, de zogenaamde weidewinkels. Dit zijn grote winkels op goedkope locaties waar je goed kan parkeren." Meerman is van mening dat dit hét concept is om als zelfstandige winkel te overleven.
Reacties 0