Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) verwacht dit jaar een kerstomzet van 810 miljoen euro in de supermarkten. Dat is een stijging van ruim vier procent ten opzichte van de kerstomzet in 2009.
In de week voorafgaand aan Kerst geeft de consument dit jaar ongeveer 200 miljoen euro meer uit aan zijn boodschappen dan in een normale week. De kerstomzet draagt daarom voor een groot deel bij aan de jaaromzet van supermarkten.
"Een belangrijke inspiratiebron voor gerechten is de kersteditie van de supermarktfolders”, aldus Miranda Boer van het CBL. "Verder blijft het samen gourmetten, fonduen en het uitgebreide kerstontbijt populair. De luxe huismerkproducten van de supermarktketens zullen ook dit jaar een grote rol spelen in het kerstdiner.”
De laatste jaren wordt steeds meer zorg besteed aan een passende wijn bij de gerechten. Bovendien zouden veel consumenten in de weken voorafgaand aan Kerst al wat recepten en gerechten uitproberen om er zeker van te zijn een lekker kerstdiner te kunnen voorschotelen aan familie en vrienden.
CBL verwacht topdrukte in supermarkten
Gepubliceerd op 17 december 2010 om 00:00
Reacties 0