Webwinkels zien de gevolgen van de stakingen bij TNT post groeien. Verwacht wordt dat de schadepost voor webshops oploopt tot in de miljoenen.
Volgens Wijnand Jongen, directeur van brancheorganisatie Thuiswinkel.org ,gaat het om een schadepost van enkele miljoenen euro’s voor de webwinkels. Vooral bedrijven die platte pakketjes als boeken en dvd’s leveren, lijden onder de stakingen. Bol.com zegt dat de staking het bedrijf honderdduizenden euro’s kost. Ook E-Ways, dat voor andere bedrijven per jaar miljoenen pakketjes verstuurt, zegt ‘heel veel geld kwijt te zijn’ aan de stakingen. “Wij vinden het heel vervelend dat TNT juist staakt tijdens de feestdagen.”
Omdat de TNT pakketpost niet staakt worden grotere pakketten wel bezorgd. “Dus graag grote en dure dingen bestellen”, grapt Wijnand Jongen. Veel webwinkels versturen daarom ook hun kleine bestellingen met de pakketpost. “Dat kost extra geld, maar de klanten krijgen hun bestellingen wel op tijd thuis”, zegt Coolblue directeur Pieter Zwart.
Enkele bedrijven gaven al aan in de staking een aanleiding te zien om over te gaan op het elektronisch versturen van post. Ook het realiseren van afhaalpunten op centrale plekken zou volgens enkele webshops een oplossing bieden.
'Etailers lopen miljoenen mis door stakingen TNT post'
Gepubliceerd op 17 december 2010 om 00:00
Reacties 0