Nederlandse consumenten die een afwijkend product ontvangen bij een online bestelling of hun product niet ontvangen willen het liefst direct hun geld terug. Dit gebeurt echter slechts in één op de vijf gevallen. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Peil.nl in opdracht van PayPal.
94 procent van de Nederlanders shopt wel eens online. Wanneer er bij een online bestelling een afwijkend product wordt ontvangen of het product niet wordt ontvangen, stelt 57 procent dat ze het liefst direct hun geld terug willen. 42 procent wil zo snel mogelijk een ander product ontvangen. Slechts één procent neemt genoegen met een kortingsbon van de webshop.
Hoewel consumenten het liefst hun geld terug willen, lukt dit maar in 21 procent van de gevallen. In 51 procent van de gevallen krijgt de consument alsnog het juiste product geleverd. In veertien procent van de gevallen wordt een onbevredigend alternatief geboden en in nog eens veertien procent van de gevallen lukt het consumenten helemaal niet om een ander product te krijgen omdat de webshopeigenaar zijn verantwoordelijkheid van de hand wijst.
Nederlandse webshops kunnen verder als betrouwbaar worden bestempeld. 21 procent van de consumenten die online producten aanschaften, kregen in het afgelopen jaar te maken met een afwijkend of niet ontvangen product en dan werd het in veruit de meeste gevallen (72 procent) opgelost door een alternatief product of terugbetaling van het aankoopbedrag.
Consument wil direct geld terug bij online miskoop
Gepubliceerd op 17 december 2010 om 00:00
Reacties 0