Ahold's Tsjechische dochter Albert wil binnen vier jaar marktleider zijn. Dat zegt topman Jan van Dam van de Albert-supermarkten.
Volgens de topman is het doel haalbaar zonder grote acquisities te doen. “We zijn niet op zoek naar overnames in buurlanden. Er is hier nog genoeg te doen en er is veel groeipotentieel”, aldus van Dam. “Met ons huidige bestand hebben wij de potentie om leidend te worden.”
Ahold bezit in Tsjechië 225 supermarkten en 56 zogeheten hypermarkten. Dat aantal is goed voor twintig procent van de totale markt. De drie directe concurrenten, het Britse Tesco en de Duitse Rewe en Schwartz (Lidl) zijn ongeveer even groot. Van Dam verwacht dat er de komende jaren een verschuiving van de marktaandelen plaats zal vinden.”Er komen spelers met vijftien procent en andere met 25 procent.''
De Centraal-Europese activiteiten zijn de afgelopen jaren fors aangepakt. “Het was een verliesmakend onderdeel'', schetst de topman de situatie. “Er waren te veel verschillende formats, het kostenniveau lag veel te hoog.” Om dit te veranderen, werden eigen merken als Albert, Albert Bio en Excellent geintroduceerd en kregen deze een prominentere plaats binnen de supermarkt. Ook werden er 21 winkels gesloten, prijzen verlaagd, verdwenen er honderd banen op het hoofdkantoor en moesten winkels efficiënter werken. De ingrepen lijken te lonen. In het derde kwartaal van dit jaar schreven de Tsjechische activiteiten weer zwarte cijfers.
Ahold wil marktleider worden in Tsjechië
Gepubliceerd op 22 december 2010 om 00:00
Reacties 0