Supermarktketens zijn weinig transparant en concreet over hun beleid op het gebied van verantwoord ondernemen. Dat stelt Rank a Brand na analyse van de publicaties op websites van supermarktketens. Volgens het onderzoek is Albert Heijn het meest concreet in zijn beleid en prestaties voor verantwoord ondernemen, gevolgd door C1000. Aldi publiceert daarentegen weinig tot niets.
“Het is duidelijk dat duurzaamheid bij de supermarktformules op de agenda staat, maar weinig supermarkten publiceren naast het verhaal ook de concrete doelstellingen en cijfers”, aldus communicatiemanager Imke van Schaaijk. “Zelfs de koplopers Albert Heijn en C1000 scoren nog maar een kwart van de punten.”
De meeste supermarkten noemen online wel verschillende maatregelen om hun CO2-uitstoot te beperken, zoals het afdekken van koel- en vriesinstallaties en het gebruik van zuinige verlichting. Maar of die inspanningen leiden tot een werkelijk kleinere voetafdruk van het bedrijf is meestal niet na te gaan. “Supermarkten vermelden verder weinig concrete doelstellingen om die voetafdruk binnen een bepaalde tijd met een bepaald percentage te verkleinen”, aldus Van Schaaijk.
Het onderzoek werd gedaan naar aanleiding van de aangenomen motie ‘Eerlijke Supermarkten’ van de Christen Unie, dat erop is gericht om alle huismerk producten in 2015 ‘duurzaam’ te maken.
Supermarkten ontransparant over 'verantwoord beleid'
Gepubliceerd op 22 december 2010 om 00:00
Reacties 0