Nederlandse jongeren zijn, in vergelijking met leeftijdsgenoten uit andere landen, weinig merkgevoelig. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van mediabureau Initiative, zo schrijft Textilia. De Nederlandse jeugd houdt zich minder bezig met merkimago, merkstatus en merkenbinding dan vaak wordt gedacht. Degelijkheid en betrouwbaarheid is voor hen veel belangrijker.
Volgens Paola Cassone, strategisch directeur bij het Initiative, slaan huidige reclamecampagnes de plank dus vaak mis bij jonge consumenten. "Marketingcampagnes zijn veelal gericht op de generatie van vijf jaar geleden toen de nadruk lag op flexibiliteit, snelheid, durf en vrijheid", aldus Cassone. "De zogenaamde reset generatie wil waar voor zijn geld, net als hun ouders."
Van de 7500 jongeren die wereldwijd aan het onderzoek deelnamen, gaf eenderde aan dat merken een belangrijk onderdeel uitmaken van hun leven. Jongeren uit China en Rusland hechten met respectievelijk 59 procent en 45 procent het meest aan een merknaam. Nederlandse jongeren voelen met achttien procent echter het minst voor merken. Tevens geven zij aan niet graag merkambassadeurs te willen zijn en vinden ze merkcommunicatie 'niet erg boeiend'.
"Dit betekent werk aan de winkel voor marketeers bij grote producenten van fast moving consumer goods", aldus Cassone. "Imagomarketing is voor deze jongeren maar relatief, het gaat om eenvoudige zaken als betrouwbaarheid en bewezen succes voor een redelijke prijs."
Reacties 0